Ini 5 Imam Salat Tarawih di Masjidil Haram Ramadhan Tahun Ini, Syeikh Suraim Pilih Istirahat

  • Bagikan
Foto: 5 Imam Salat Tarawih di Masjidil Haram Ramadhan Tahun Ini/Istimewa

HARIAN BERKAT – Takmir Dua Masjid Suci (haramain) telah mengeluarkan keputusannya untuk imam tarawih dan tahajjud untuk Ramadhan tahun 2023 hanya 5 imam. Mereka adalah; Syeikh Prof. Dr. Abdurrahman as-Sudais, Syeikh Prof. Dr. Abdullah al Juhany, Syeikh Dr. Maaher al Mu’aiqly, Syeikh Dr. Bandar Balilah, dan Syeikh Prof. Dr. Yaasir ad Doosary.

Sebelumnya, pihak Takmir Haramain (reasah al-harmain) merilis Jadwal Imam Tarawih dan Tahajud di Masjidil Haram Makkah untuk Ramadhan 1444 H/2023. Kelima imam ini muncul dan bertugas selama Ramadhan 1444/2023.

Baca Juga: Berikut Sejarah Puasa di Bulan Ramadhan, Yuk Disimak?

Jadwal ini dapat berubah nantinya setelah penunjukan Imam Tamu untuk membantu memimpin salat tarawih/rahajud di Masjidil Haram Makkah.

Tidak semua Imam Tamu yang bertugas di Haramain ditugaskan sejak awal keputusan pertama/awal Ramadhan. Contohnya tahun 2008, Syeikh Adil al-Kalbani ditugaskan hanya pada malam kelima. Sementara pada tahun 2011, Syeikh Emad Zuhair Hafidz ditugaskan dari malam ketiga atau keempat (di Masjid Nabawi, Madinah).

Sementara tahun 2013, Syeikh Bandar Balilah, Syeikh Abdullah al-Bu’ayjan dan Syeikh Ahmad bin Thalib ditugaskan dari malam kelima belas.

  • Bagikan